April 12, 2010

nk AsaH guna ape?

tjuk n3 xde kena mengena dgn nk asah piso nk psyco org...
nk ckp asah minda supaya tajam...kn kte tgh exam mode ni...

teringat dulu2 zaman menjadi anak2 sekulah....kt sekola aku ada wat program mcm mentor menti la 
tp pggl homeroom...
tp,kisah ini mse aku form 5..bkn form fill...heheheh..merepek
kira stp ari ahad kot skola aku ada bt perjumpaan homeroom kalo xde assembly...
kalo cikgu homeroon xdak...tido lam bilik..
xpon g mkn kt kafe...usha bdk2 junior yg jambu...
yela..bdk batch xlayan kite....
(dah melalut kemana cik iQa)

back to the topic,
mse f5 aku dpt mummy homeroom yg sarat dgn ilmu...
namenye puan zanariah....dia ngaja math modern aku dulu (sgt terer)...
beliau merupakn graduan sarjana dr australia..
ada satu sesi perjumpaan homeroom tu dia bg tips cane nk tjamkan minda n kuatkan ingatan...
sila bce di bawah lagi,,,

1-puasa
2-bersugi
3-berwuduk
4-berzikir n bce al-Quran

erm....aku penah coba lakukan spt cikgu itu berpesan...
alhamdulillah berjaya..even otak xtajam mcm mata gergaji....
but,it really work on me...
bkn nk berlagak...cuma ingin berkongsi sesuatu yg bermanfaat pd semua....

pnah aku cter pd sorg rkan ni..
she keep asking me why puasa,why bersugi...
speechless jgk aku mse tu...
tp seingat aku ni amalan yg dilakukan pleh cendikiawan2 Islam dahulu kala...

p/s:tq to puan zanariah 4 the tips..
it's really helpful...

No comments: