November 1, 2010

sy mmg nk KAHWIN AWAL..

salam kalin semua..

sorotan daripada artikel ini di fb.sy memberanikan diri menulis ape yg terbuku di ati sy selama ini.mungkin parent sy pon tak tahu ttg hal ni apatah lg bf sy.pnah sy bg hint kt dia tp,jwpan dia ttap same...3 taun ag.ape yg sedang sy ckp ni ialah ttg hasrat sy ingin bernikah awl yakni ketika masih belajar.sy tahu jika di luhat pd satu sudut mgkin sebahagian dr anda mgkin menagtakan sy seorg yg gatal,galok, dan mgkin jgk ada org ckp sy gila se*..sy x hirau ape org ckp sbb mereka x tahu ape sy rse.dr awl sy mmg berniat tak kn bercinta di universiti sbb kalo bleh sy nk  bercinta selepas kawin krn sy tahu bercinta sebelum kwin tak menjamin ape2 dan sy juga tahu ia berdosa..wlaupun, sy berniat baik,entah mana silapnya akhir sekali sy jatuh cinta pd seorang lelaki.sungguh pa mulanya sy xde rse pape pd jejaka tersebut ttp lama kelamaan sifat dia menarik perhatian sy.seorang bertanggungjawab pd kuarganya dan suka menolong orang,wlaupun,dia bkn llki idaman sy tp sy cintakan dia dan pd 31/10/09 kami declare sbgai kekaseh.hlg niat baek sy bertukar jd satu dosa pd sy.sy sendiri kecewa dgn diri sendiri.

nape sy memilih utk kawen awl?alasan sy mmg same je dgn org lain,nak elak maksiat n fitnah.sy manusia biasa ada nfsu.sy tkot sy kalah pd godaan syaitan.sbb tu sy kdg2 10 kali gaduh dlm smggu dgn dia.sebenarnya sy sdg mencari jln utk tidak berhubungan dgn dia lg krn sy nk mengakhiri hbgn yg x hlal ni.tp,si dia tak mahu melepaskan sy..sy buntu!!!bila sy ungkitkan hak perkahwinan.jwpan nye ttp same..3 taun ag.kata si dia,bkn senang nk kawin.ssh.nk bt mjlis lg,hantaran ag.tp,sy xnk sume tu dr dia.sy cuma mahukan sebuah ikatan yg halal dimana sy xperlu pk dah ckap2 org.sy ingin berkhidmat utk dia,sy akui sy bkn perempuan yg cukup kuat utk menahan godaan dr syaitan.kdg2 sy tersasar.kdg2 sy leka krn terlalu memikirkan cinta yg tak halal ni.tp,sy berusaha utk kuar dr landasan ini.sy sering gagal sampaikan pd satu thap sy giv up.sy biarkan je ape yg terjadi.sy penat..penat sgt.

mentality org melayu:
1)kawen awl?gatal ah nk kwin awl
2)kawen awl?nk bg anak org mkn ape?pasir?
3)kawen awl?blaja la dulu smpai abes..
4)kawen awl?muda lg la..enjoy dulu la.
5)kawen awl?belanja kawen sape nk tanggung?

tp,ini jwpan sy:
1)gatal kah bila Allah hadirkan perasaan yg sucu pd kita?
2)ingat janji Allah,stp yg hidup tu ada rezekinya sendiri..byk or sikit itu rezeki kita.jgn tamak
3)ade ke rukun kawen kn blaja smpai abes dulu?
4)mse muda mse enjoy..mse mengumpulkan dosa ke???
5)ada dlm rukun kawen ke pelamin ke ada?mjlis kena besar besaran..sy xnk sume tu.ckup mas kahwin n sebentuk cincin.

mesti ada yg mengatakan "budak ni amek mudah hal nikah kahwin"
tp,jika anda di tempat sy...
ape yg anda buat?

7 comments:

haziQah said...

sama la kte...huhu akhirnye kte gk yg tseksa...

LadyRye said...

susu anak mahal dik oiiiii!!!

tanggungjawab mencari rezeki, menjaga amanah Allah, tak mudah..

cinta memang Allah bagi tapi orang selalu silap, cinta laen, lust laen

cinta tu Tuhan bagi dekat untuk diberi pada mak ayah, keluarga

untuk orang yang bukan muhrim tu bukan cinta

itu lust

sekolah bagi habis, balas jasa mak ayah dulu..pikir bagi panjang!

sorry for being a typical Malay but life is not a fairy tales..life base on facts which is very hard to deal with..

grow up first then talk bout marriage..

dunia sekarang ni hidup makin lama makin susah..dont take it easy..

if u are my little sis, for sure i will beat u up! huh!

iQapiQa said...

kak iqa:jom kawen same..ngeee

ladyrye:don beat me...
hehehhe
tQ ladyrye.
bdk2 mcm sy ni,bila emo mcm2 pk kak.
pk bnda xtentu haka pon ada.

~tYa~ said...

uit
xkan la smpai nk pukul kot
stiap org ade opinion dorang sndiri
tia stuju ngan ape yg eqa ckp..
dont worry..
tp btol la kot..
kawen bkn senang..
just kne fikir kan dl smatang2 nye..

iQapiQa said...

tya:btol tya kawen tu x snang.
sume org kan ada opinion msg2.
nk jd ssh or sng ke bergantung kpd ktentuan tuhan..

Asfarina =) said...

salam. thnx visit. nk cment sikit ek..hee

ouh sy xde dclare bf-gf nih. tp rapatla ngn sorg boy nih. grr gaduh sminggu same la 10x kut. nk lepaskan diri mcm x bley. sbb skg mcm baru nmpk hidayah, dlu x pk sgt. dy cm xleh trima gak sbb ktorg bukan bwt bnda pelik2 pun. tp bile sy cakap elok2, xnak jumpa dah, dy bole trima. tp x leh trima kalo x cntct.

ada skali gaduh besar2 psl xnak cntct dah. sampai dy marah, n ckp xyah cntct sebulan. tp dlm sebulan tuh ade gak dy call nak bgtaw result bagus.

da lepas sbulan sehari, dy cntct gak la. lps tuh, masing2 mcm da biasa je x cntct. fon pulak sampai 2x hilang. haha. sng cite skg da jrg cntct sbb masing2 taw sibuk blaja. alhamdulillah :)

--> kdg2 ye2 je kite ngn org tuh nak kawen cepat. tp bile ada msuk minang baru kite nak solat istikharah. dibuatnya bf kite tuh bukan petunjuk yg Allah bg cner? hee susah gak ek. tulang rusuk laki x kan tertukar, tp cara nak mendapatkan wanita tuh sama ada dgn mulia ataupun x.

try baca buku - Pemilik cintaku selepas Allah dan rasul - bes3! ;)
wallahua'lam.

iQapiQa said...

tq asfarina..ada jdoh ada la..insyaAllah Allah permudahkan jdoh sy...amin