December 26, 2010

kisah makcik2 n sejadah

salam adik2,akak2,macik2,auntie,uncle,nenek2,grandma,pacik2,dato2,datin2 sekalian..

arini aku ade nk ckp sket sal macik2 n nenex2..nape aku aim 2 golongan ni je sbb aku xberdepan dgn pacik2 or tokki2 dlm hal ni..

ok,korg penah g mesjid or surau x utk solat jemaah??mst penah kan.korg penah berhadapan dgn situasi macik2 n nenex2 tanak tinggalakan sjadah dia???ok,mksud aku kt cni..bila kita da dok dlm sof nk solat tu..mst imam ckp.."rapatkan saf n luruskan saf"..ada2?mst ada kan?

aku nk citer pengalaman aku la ni..mungkin korg pnah alami gak kot situasi mcm aku ni di mana bila tok imam suh rapatkan saf,ada di kalangan kita yg mana xnk gerak dr sejadah dia.xnk tinggal sejadah dia.mungkin takot hlg or ada org teramik sejadah dia.n at last,ada ruang kosong dlm saf.kalo dlm situasi aku,if aku muat masuk ke ruang kosong tu,aku masuk..if x,korg tahu la kan mcmna jadinya..ada holes..n korg pon mst tahu ada akibat kalo ada lobang2 dlm saf smsa kita berjemaah kan?

aku ni bkn saiz S or XS or M boley celah2 tgh2 lobang kecik..pnah aku cuba masuk jugak ke dlm ruang kosong tu yg aku kira muat utk size org dewasa.tu mase berdiri la mmg muat.yela aku nk suh org lain masuk,org lain da solat.aku bg isyarat suh naik ke saf atas.no respon..jd sempit sgt bila kita dok tahiyyat la kan..aku kalo dah sempit gtu,aku bese bangun tahiyyat lmbt skit sbb nk bg pelunag kt macik or nenex tu ruang selesa skitla..last2 lepas semayang,macik or nenex tu bg shootgun direct kt muka aku..dia kata
"anak ni xretike?da sempit jgn la masuk,awk tu besar" aku jwb "dah ksg sy masukla,kn krg phala jemaah"
macik tu diam jap n sambung balik "dah sejadah macik kt cni"..then,aku mlas nk layan dah aku pi belakang.aku ckp llbh kang ckp aku krg hajo..

uhuh!ntah la nape syg nk tinggal sejadah dia..yela,org tua kan,dah kt surau tu ada sejadah tp bwk jugak sejadah sendiri..ad bau wangi,kusyuk skit semayang..nk kusyuk semayang bkn dgn cara mcm tu macik oiii!!!!

utk keterangan lajut lihat sini..

5 comments:

Unknown said...

a'ah..makcik2 ni suka sangat semayang tak rapatkan saf, sayang sangat nak tinggal sejadah masing2..padahal tok iman tu dah ingatkan b4 solat tuh suh rapatkan saf.

org tua ni kalo tersilap tegur tak kena cara, angin. kita yg angin jugak ni diaorg tak perasan..hmmm. kita pulak yg ragu2 sah ke tak solat kita td :)

Syafiqah Nafis said...

btol2..dayun..ada pengalaman gak ea?
heheheh

Unknown said...

pernah je jadi mcm tu

dorg kot y xreti.dibiarkan ruang lopong je..x baik la mcm tu kan

Syafiqah Nafis said...

alinac lover:bt0l2..krg phala..kdg2 nk tegur kang org tua..tgk mcm sy dah kena tu..kie jugak yg dipersalahkan

just azura! said...

hai, akak pun ada pengalaman macam tu, banyak kali juge, nak sembahyang pun serba salah jadinya sebab kira putus saf lah kan...

macam manalah agaknye nak bagitau kat makcik-makcik ni kasi rapat saf..susah betui...