August 11, 2011

Kisah sejadah,telekung dan gelagat umat manusia|part 1

Assalamualaikum w.b.t dan hallo!!

Alkisah kali ni aku nk bebel ttg 2 perkara yang sebenarnya kalau di lihat sekarang kita sangatlah amek mudah tentang hal yg 2 aku nk bebel panjang jap lagi.Tapi bagi aku,bila kita amek remeh tentang hal2 macam sikit demi sedikit kita kan sebati dengan keadaan yang 2 ni.dan akibatnya pahala kita dlm beribadah pon kuranglah.

Perkara 1|merapatkan saf dan meluruskan saf ketika solat berjemaah
Aku tak tahu antara korang pernah alami tak benda-benda macam ni.Ceritanya begini,

Bila kita nak mulakan solat jemaah tok imam akan cakap"Rapatkan saf,luruskan saf" kan kan.Pernah tak korang berjumpa sejenis makhluk yang hirup udara mcm kita jugak,membuang mcm  kita jugak tapi bila imam suruh rapatkan saf,dia membatu pd sejadah dia jer.Kita cuit-cuit dia suruh rapat dengan kita dia suruh plak org belakang.Kalo xde org belakang,dia gerak lah seinci dua.Yang penting tak lebih dr garisan horizontal mahupun vertikal sejadah dia.Korang pernah alami tak??Aku selalu alami.eh bkn nk berlgak selalu jemaah di surau..tak tak tak sebab aku pun kadang2 jer ke surau berjemaah.Cuma setiap kali aku jemaah benda ni mesti terjadi.Of kos lah dah org same jer ulg alik pegi surau tu.

Dan benda utama aku nk cakap kat sini,pd situasi aku nih aku berdepan dengan warga tua.Nak ditegur lebih-lebih nanti cakap melawan,pandai mengajor org tua.Tak tegur ape makna berjemaah kalau saf renggang2.Kurang pahala.Aku bukan hebat nk kuar kan nas Al-Quran or Hadis ttg hal ni.Tapi selama aku belajar kelas kafa dulu,selama aku sekolah dulu,kalau saf tak sempurna..ustaz cakap syaiton bermain2 dan berlegar2 di bahagian renggang.Pastu bila kita tak rapatkan saf,menunjukkan kesatuan atau kesepakatan kita sebagai umat Islam adalah kurang.Ape aku belajar dulu dlm saf,mestilah bahu bersentuhan dengan org sebelah.

Aku tak kisah if kdg2 macik2 ni or nenek2 ni nk ruang lebih sikit untuk dorang.Yela ada sesetengah tu sakit lutut,susah nak bangun.tapi still nk berjemaah.Baguslah tu kan.Tapi janganlah sampai sayang nak tinggal sejadah.Tak kemana sejadah yang disayang tu.Ada rezeki macik dapatlah balik sejadah tuu.Tak dpt bukan rezeki macik.

Perkara 2|telekung sembahyang di surau-surau

TO continue later~

terima kaseh kerana sudi membaca!!

Selamat bersahur!

Key Board ofF.oFF u Go bebeh!

7 comments:

yien.aien said...

yes2!! tow xpe..
aku penah semayang sebelah makcik nie.. time nk semayang tu.. dah rapat.. pastu die jauhkan dr aku.. jauh kan dr aku.. aha.. aku?? xnk laa nk g kejar die plak an?? hailaa..
pastu.. pas solat die cakap.. mak cik rimas laa dok rapat.. aku: gulp! hahaha.. speechless..:P

cik hanum said...

tahuuuuuu takpe. renggang sedepa pun buat donowww je nenek nenek tu. fuh!

iQapiQa said...

yien,
tu kato.kito hok mudo nih oyak gano lagi dih doh ore tuo oyak gituh..

iQapiQa said...

cik hanum,
aish..melampo betol sedepa wat tak tahu.cp kat nenek tu cubit kang!!hahaha

-long@wani- said...

hahaha.kalo kt kampus,hal sejadah xjd hal...memg kita akan rapat2kan saf tp kalo pegi surau kt umah memg situasi dia mcm ni....makcik2 kt umah ak pon ada....nk tegur rsa mcm xkena je kan....and ad satu situasi yg wat ak rsa nk tergelak mcm ni
-si anak nk rapat2kan saf la,maybe si anak tu bese dok hostel mcm kita n the mak dia cakap "eh,xpyah la rapat2,nti nk solat lama,panas nti"
-ak yg kt blkg ni rsa mcm nk tergolek2 kt sejadah dia.....hahahaha......
-tp......ak hanya mampu tersenyum....

iQapiQa said...

long,
ikot hati aku nk je ckp
"macik kat neraka sana lagi panas,baik prektis sekarang!!hahahah"

-long@wani- said...

hak3..mcm kenal je ayat