September 30, 2013

Mee rebus

Assalamualaikum wbt.

Biasa lepas balik keje, aku terus tapau utk dinner.tp arini rjin sbb smlm beli aym.lame x buat mee rebus.Ak pggil mee rebus tp xtahulah korg pggil ape.Tp berbezalah dgn mee rebus johor itu.huhu

Bahan:
1) bawang merah n bawang putih
2) halia
3) lada itam kisar
4) cili padi
5) ayam
6) sayur eg carrot, tomato, cauliflower etc
7) kiub pati ayam
8) garam
9) telur
10) mee or bihun

Cara2:
1) tumis bawang merah n bawah putih bersama halia.bwg tu nk blend boleh xblend pon aci jer.tumislah sampai naek bau.
2) masukkan air bersama ayam.Pastu letak kiub pati ayam n lada itam.renehkan sekejap sampai ayam empok
3) pastu masukkan sayur n cili*cili ni optional je bg yg suka pedas
4) masukkn telo dan tutup api
5) siap utk dihidang
6) mee celur siap2..

Muda mudi mcm iolss nih mmg reti pakai kiub pati ayam je.If mak2 dia akan tumis bawang dgn kulit kayu manis, cengkih, bunga lawang etc..

Gambor xde.Nk tahu cemano kn cuba.Kuantiti bahan2 aku maen agak2.Kalo aku skema ikut sukatan biasanya xmenjadi.

Mase aku kecik2, bila mak aku bt nih aku gemor benor.Dahla mase kecik2 ak kuat makan*ehem sekarang pon.bahahaha.Entah adik bradik ak ingt tak lg.Ak mesti ingt, aku suke makan.hihi

Tata.Assalamualaikum wbt.

No comments: