December 17, 2015

My life As Master Student 1

Assalamualaikum wbt.

Rajin pulak ujung-ujung taun nak menulis kenn.Tapi mmg kehidupan aku berkisarkan writing je setahun dua nih.As a masters student by research, mmg hadap esssay, jurnal, articles etc.

Hari ini kakak nak bagi pencerahan sikit tentang Masters by Research in Unisza. In Computer Sciences field especially. Aku register master on 15 Feb 2014. Masa ni, belom resign lg as a application developer in CSC Malaysia. Tapi, before aku register on 15 Feb tu, aku dah ada supervisor (SV). Dapat SV pun sbb SV sedang mencari research assistant utk geran penyelidikan beliau.Dapat tahu ada lecturer tgh cari student, terus aku emel ke SV. Bagi resume semua. Then, beliau accept aku sabagai student dia. Aku amek keputusan utk join geran SV sbb research dia kena dengan minat aku which is classification and data mining.

End of Dec 2013 i need to submit my proposal along with application. Haa..tak semua orang beruntung okay.Ade yang dapat SV, proposal semua SV dah sedia. As for me, SV bg contoh proposal, a few journal papers utk dibaca dan writing proposal. Masa tu agak stress sbb workload di ofis, paham-paham jelah kalau ujung taun kan.Nak menulis proposal lagi. Tapi alhamdulillah,dapat siap on-time and accepted.

Once application aku dah diterima Unisza, terus iolls tulis surat resign. Then anta ke big boss. Some people might think, aku resign and sambung study sebab nak dekat dengan suami. At the first place, mmg aku nak macam tu tp ketahuilah dah lama aku tunggu nak sambung belaja lagi. Planning untukkeje in industri for 2 years sbb nk cari pengalaman tp rezeki datang awal.Dapat sambung masters after 1 tahun 6 bulan bekerja.

Sebelom amek keputusan resign memang macam-macam kena fikir. On that time, husband baru dapat keje kontrak dgn kerajaan. Gaji tak seberapa. Kewangan masa tu so-so jelah. Tak menyewa,just tggl bersama mertua. Kereta pakai yang second-hand.Manual pulak tu. Cerita bab aku belaja naik kereta manual dgn husband mmg penuh suka duka.Husband mmg singa bila ajar aku. Tapi sebulan je aku dah boleh ke KampusTembila sendiri.

Kampus Tembila pulak dlm 25km dr umah mertua. Setiap selasa aku drive sendiri ke kampus utk berjumpa SV. As a research assistant, aku dibayar RM1500 sebulan. Bolehlah kirim duit kt mak n adik2, duit minyak, beli brg2 utk belaja etc. Hidup di Besut dgn RM1500 dah okay. Cuma nya masa tu terfikir, kontrak RA just sampai June 2015. Lepas tu mana nk cekau duit? Mana nak sempat siap thesis on June 2015. Masters by research in Unisza min 2 years.In some cases boleh jd setaun or setahun stgh.Or boleh jadi longer. Atas sebab itu lah,iolls cuba cari scholarship. Perihal scholar nanti iolls cerita kemudian kay...

To be continued..

No comments: