January 28, 2014

Trying-To-Conceive (TTC)

Assalamualaikum wbt..

Straight to the point,lately aku byk bc ttg TTC di blog-blog.Aku maen gugel je semua.Memandangkan aku agak free di ofis lately.So browsing lah apa-apa shj yg bermain di fikiran.Salah satu nye TTC ni lah. And YES,aku jugak TTC even usia perkahwinan belun pun menjengah angka 1 tahun.Melihat rakan2 yg kawin same tarikh,yg kawin lebih lewat dr aku sudah berbadan dua, hati mana yg tak sedih.Frankly,aku down.Aku rasa sangat2 merendah diri.Tp,utk kwn2 kita sembunyikan rasa itu demi merai momen- momen indah mereka.

Seperti yg aku baca di blog2,YES perasaan itu lah aku rasai sekarang.Walau org berkata eh kau awal lg lah..belum cukup setahun pon lg..rilek ah,hanimun dulu puas-puas..eh bkn senang taw ada anak..bla bla bla bla..

Dan bg aku..setahun? dua tahun? 3 tahun?it just a number.Selagi aku ada peluang aku usaha.Kami suami is3 tidak merangcang ape2..Cuma, kerana LDM ini,kami seakan redha jika tidak di bagi rezeki lg spnjg.Mungkin LDM bukan waktu yg seswai utk kami menimang cahaya mata.Akan tetapi,jika ada rezeki seluas2 alam aku tadah tangan tanda bersyukur.

Lbh menyentap jiwa, bila pulang ke kg..soalan-soalan seakan tak memahami situasi aku dan suami ke udara.Belom ada isi lg? bila aku kata bukan masanya lg..perli pulak kate ke tak pandai lg.aduhh..malu ada,geram ada.Situasi plg rsa nk mengamuk, siap usap2 perut aku sambil bertanya tak ada isi lg ke? Masa tu rasa nak meraung mengamuk..Tp ku tahan juga demi aib org keliling.Aku tahan,aku pendam.3 hari aku cuba hadam dlm kepala dgn segala yg positif..Alhamdulillah terluah jua pd suami.Suami memahami.Kata aku perlu diet*sentap utk elak salah pham org.YES berat aku naek walau aku rasa ada inchloss.

So misi aku skrg,get my shape back.And for time being mmg aku sarung baju geloboh..Sorok perut wehh.hahaha

Cuma TTC aku tak lah spt sahabat2 yg laen kena lalui IUI,IVF dsb...Dan utk masa skrg stil try to conceive naturally.

In my opinion, setahun ke 2 ke 3 ke 4 ke..sebenarnya does not matter if org keliling tak provoke dgn soalan2 dan jokes 18sx.If org keliling faham konsep jodoh,rezeki,ajal dan maut.Golongan2 TTC tak akan rsa down.Tak akn STRESS during TTC time.So please people,grow up!!

Sekian,terima kasih.
Wassalam.



No comments: